Billedkunstner
Cecilie Westh


Cecilie Westh
 

Eventyrlige skabninger, vingede væsener og dristigt smilende jokere befolker billedkunstner Cecilie Wesths lærreder. Døsigt smilende ansigter med gevir, horn i form af opvaskebørster eller slanger der synes at gro direkte fra hovedet, lokker beskueren med ind i et surreelt univers. Fokus ligger på menneskefiguren og ansigtet. Det uperfekte og skæve. Hun skildrer den menneskelige iscenesættelse og de bagvedliggende følelser.

Med en nonchalant styrke sidder en kvinde med det ene ben svunget over lænestolens armlæn. Posituren er afslappet, men de kantede skuldre mere end antyder en anspændthed - en tvetydighed der går igen i mange værker. Skildringen af det komplekse menneske og skønheden i det uperfekte er rammende. Mange af figurerne er skønt korpulente med proportioner der går ud over det almene skønhedsideal. Med massive lår og en popo af en anden verden poserer figurerne selvsikkert for beskueren i al deres vælde. De stiller sig til skue og blotter en del af deres væsen, men er på samme tid helt deres egne.

Farveskalaen holdes primært i lyse gråtoner og sarte jordfarver med enkelte heftige farveindslag. Indimellem fanger øjet for eksempel en kraftig gul farve i et horn eller en virkningsfuld blodrød tekst, mens det øvrige fremstår i en velafbalanceret skala. Penselstrøgenes karakter varierer fra næsten usynlige til grove ekspressive strøg. Ofte er de mere definerede strøg brugt i skildringen af kroppen, hvilket giver en helt særlig fornemmelse af hudens folder og figurens kurver.

Cecilie Westh mestrer skildringen af forskellige strukturer. De taktile kvaliteter er fremtrædende og definerede og der er kælet for detaljerne. Det kommer tydeligt til udtryk, når man kommer tæt på værkerne og ser hvordan hun for eksempel skildrer en pels med fjerlette nærmest uldne strøg eller hvordan hun anvender lette transparente strøg og løbende maling til at beskrive en figurs vinger. Cecilie Westh formår at skildre skønheden og poesien i det uperfekte, så det i høj grad er både vedkommende og nærværende. 

Mag.Art. Tina Kristensen




 



Acryl på lærred, 120x90, Naked thougts



Acryl på lærred, 80x60, White in black